اولین و بزرگترین تولید کننده ماشین آلات برش CNC در ایران

اولین و بزرگترین تولید کننده ماشین آلات برش CNC در ایران

G-CODE  دستگاه  CNC چیست؟

G-CODE  دستگاه  CNC چیست؟

G- G-code (کد هندسی) رایج‌ترین زبان برنامه‌نویسی CNC (کنترل عددی کامپیوتری) است که برای هدایت ماشین‌های تولیدی تحت کنترل کامپیوتر استفاده می‌شود. این یک زبان کامپیوتری نیست، بلکه گروهی نزدیک از زبان‌های سطح بالا (و از نظر تئوری قابل خواندن برای انسان) است که دستورالعمل‌های کنترل موتور و رله/سوئیچ را برای عملکردهای ماشین ارائه می‌کند، مانند: موتورهای تراورس محور، سرعت اسپیندل، و فیزیکی. موقعیت های نسبت به یک داده مطلق یا افزایشی.

یک مرکز ماشینکاری CNC با دستورات G-code دستور داده می شود تا از میان انواع برش های چرخشی که مواد را از قطعات مکانیکی بسیار تخصصی مانند میل لنگ برای موتورهای احتراق داخلی حذف می کنند، انتخاب کند. علاوه بر این، G-code رایج ترین زبانی است که توسط ماشین های تولید افزودنی (چاپ سه بعدی) استفاده می شود. در هر دو مورد، این فرآیند مسیرهای دقیق و قابل تکراری را دنبال می‌کند که هر کدام به‌عنوان مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های حرکت، موقعیت‌ها، سیگنال‌های موتور و دستورات ماشین تخصصی کدگذاری می‌شوند. این مقاله G-code را بیشتر تعریف می کند، عملکرد، استفاده و عملکرد آن را تشریح می کند و سپس برخی از بهترین برنامه های ویرایش G-code را شرح می دهد.

برای خرید ماشین آلات برش سی ان سی بصورت نقد و اقساط با ما تماس بگیرید

کد ها و زیر برنامه های G-CODE در برنامه نویسی CNC

دستور M98 یک زیربرنامه را به دنبال آن یک عدد فراخوانی می کند تا به دستگاه بگوید چند بار برنامه فرعی را تکرار کند. یک کد M، M99، به برنامه فرعی پایان می دهد. M98 P53000 یک زیربرنامه است که در آن P شماره برنامه O3000 را نشان می دهد و 5 تعداد دفعاتی است که زیربرنامه تکرار می شود. نسخه دیگری از یک زیربرنامه، همانطور که در کنترلرهای FANUC مشاهده می شود، از فرم M98 P3000 L5 پیروی می کند.

  خرید ماشین آلات سی ان سی با شرایط ویژه

مانند مثال قبلی، M98 یک زیربرنامه را نشان می دهد. P3000 زیربرنامه O3000 است در حالی که L5 چند بار تکرار می شود. زیربرنامه ها برای انواع عملیات مانند نمایه سازی محور Z بین برش های تکراری استفاده می شوند. در هر دو سناریو، M99 کنترلر را در صورت تودرتو بودن به برنامه اصلی یا زیربرنامه قبلی برمی گرداند. یکی دیگر از برنامه های فرعی رایج، وضعیت های مدال را قبل یا بعد از تغییر ابزار بازنشانی می کند، که یک اقدام ایمنی است.

یک زیربرنامه M97 به یک شماره خط در یک برنامه اشاره می کند. شماره خط باید یک شماره خط برنامه ماشین باشد. کد M97 نیازی به برنامه نویسی جداگانه ندارد و به خط انتخاب شده می گوید که تکرار کند. همانند زیربرنامه های M98، کد M97 با M99 خاتمه می یابد.

G-Code چیست؟

G-code یک زبان برنامه نویسی است که از یک سری دستورات دقیق برای انجام عملکردهای دقیق ساخته شده است. کنترل‌کننده ماشین دستورات G-code را به دستورالعمل‌های حرکتی مناسب برای عملکرد محور، دوک و خنک‌کننده تبدیل می‌کند. در زیر چند نمونه از دستورالعمل های G-code آورده شده است:

G21: پایه اندازه گیری را روی متریک، میلی متر تنظیم می کند

G0 X34: ابزار با حداکثر سرعت پیمایش 34+ میلی متر در امتداد محور X از موقعیت قبلی حرکت می کند.

G1 X34 F150: ابزار 34+ میلی متر در امتداد محور X با سرعت مشخص (150 میلی متر بر ثانیه) حرکت می کند.

این کد همچنین جنبه هایی از قبیل: موقعیت های هندسی که قرار است کاتر در آن قرار گیرد، سرعت دوک مورد نیاز و تغییرات ابزار، و سرعت و مسیری که در نزدیک شدن به قطعه مورد استفاده قرار می گیرد، دستور می دهد. بسیاری از دستورات G مودال هستند، به این معنی که رایانه آنها را تا زمانی که با دستور مدال دیگری از همان نوع جایگزین شوند، الزام آور در نظر می گیرد.

دستگاه سی ان سی پلاسما با گارانتی 1 ساله و خدمات پس از فروش 10 ساله بصورت نقد و اقساط در برنا ابزار

وظیفه G-Code چیست؟

G-code در نظر گرفته شده است که به ماشین ها بگوید چه کاری انجام دهند یا چگونه حرکت کنند. یک فرآیند استدلال سه بعدی، هدایت برش‌ها، هدهای چاپ و غیره را از طریق مسیری که آنها را برای کار مورد نظر قرار می‌دهد و دستور را اجرا می‌کند، کدگذاری می‌کند. در طول مسیر، G-code سرعت اسپیندل و جریان مایع خنک کننده را مشخص می کند و هرگونه تغییر ابزار لازم را کنترل می کند. این زبان به برنامه نویسان CNC (یا سایر ماشین های مبتنی بر رایانه) اجازه می دهد تا توالی های برش و حرکت را بنویسند که رویه های دقیقی را ایجاد می کند که ماشین های آنها می توانند بدون نظارت دنبال کنند.

  طراحی و ساخت ظروف چوبی با سی ان سی

G-Code کجا استفاده می شود؟

کدهای G اغلب در برنامه‌نویسی ماشین‌های تولیدی پیچیده به کمک کامپیوتر مانند: آسیاب‌های 3 محوری CNC، مراکز ماشین‌کاری 4 یا 5 محوری CNC، تراش‌های CNC، مته‌ها و مته‌های جیگ CNC، و ماشین‌کاری تخلیه الکتریکی یا سایر مراکز ماشینکاری سیم برش. همچنین در انواع عملیات پرینت سه بعدی بسیار رایج است.

G-Code چگونه کار می کند؟

G-code مجموعه ای از نقاط و دستورالعمل های خط به خط را مشخص می کند که در یک دستگاه CNC برنامه ریزی شده اند. این در یک محیط مختصات متعامد (یا گاهی اوقات قطبی) عمل می کند به طوری که برنامه نویس می تواند حرکات پیمایشی، سرعت دوک، حرکات برش و دستورات خنک کننده را بنویسد. دستورات در کنترل کننده ماشین به کنترل سیگنال برای قطعاتی مانند موتورها و پمپ ها تبدیل می شوند. برای مثال، دستورالعملی برای حرکت در امتداد یک قوس در جهت عقربه های ساعت بین دو مختصات با سرعت تعیین شده باید به سیگنال های الکتریکی تبدیل شود که موتورها را به حرکت در می آورند. بنابراین یک کد G به عنوان یک سیگنال کنترل مستقیم ماشین عمل نمی کند، بلکه دستورالعمل هایی را به یک کنترل کننده ادغام شده در ماشین ارائه می دهد. مانند برنامه نویسی کد ماشین، دستورات G-code سطح بالا به شکلی از زبان ماشین برای اجرا تبدیل می شوند.

برنا ابزار اولین و بزرگترین تولید کننده ماشین آلات CNC در ایران

به این مقاله رای دهید
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.