اولین و بزرگترین تولید کننده ماشین آلات برش CNC در ایران

اولین و بزرگترین تولید کننده ماشین آلات برش CNC در ایران

کنترلر دستگاه cnc

کنترلر دستگاه CNC + کاربرد

در این مقاله قصد داریم تا در رابطه‌ با کنترلر دستگاه برش CNC و کاربردهای آن مطالب مهمی را خدمت شما دوستان گرامی ارائه دهیم؛ که برای کسانی که در زندگی روزانه با رایانه سروکار دارند بسیار مفید است. تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

مجموعه صنعتی برنا ابزار تولید کننده دستگاه های برش CNC با تنوع بالا و قیمت مناسب می باشد.

کنترلر دستگاه cnc- برناابزار
دستگاه برش cnc

کنترلر دستگاه CNC چیست؟

کنترلر، مهمترین قسمت دستگاه CNC بوده که وظیفه تفسیر کردن را برعهده دارد. همچنین لازم به ذکر است دریافت سیگنال شرطی شده توسط رایانه یا نمایه سازی، یکی از کارکردهای اصلی کنترلر است. نحوه کار آن به این گونه است که پس از اینکه سیگنال ها را دریافت کرده، آن ها را به حرکت مکانیکی تعبیر می کند، حال تفسیر این سیگنال ها که از طریق حرکت های مکانیکی ایجاد می شود معمولاً توسط خروجی موتور به دست خواهد آمد.

مکانیزم های اساسی کنترلر دستگاه CNC

کنترل دستگاه CNC دارای سه مکانیزم اصلی و ویژه است که عبارتند از:

۱_نرم افزار های CNC: این نرم افزارها به صورت برنامه هستند و طبق دستورالعمل های واحد کنترل ماشین و همچنین دستگاه پردازش، ساخته و پرداخته می گردند. همانطور که میدانید، هم کامپیوتر و هم کنترلر به کمک نرم افزار، کارهای خود را انجام میدهند. به طور کلی سه نوع نرم افزار داریم:

الف_نرم افزار سیستم عامل

ب_نرم افزار رابط ماشین

ج_نرم افزار کاربردی

دستگاه های برش سی ان سی چوب، CNC سنگ، هواگاز پلاسما را می توانید بصورت شرایطی از این مجموعه خریداری کنید.

۲_واحد کنترل ماشین: این مکانیزم که به آن MPU نیز میگویند، شامل این اجزا است:  رابط های ورودی و خروجی؛حافظه وCPU

وظیفه واحد کنترل ماشین این است که به صورت منظم دستورالعمل ها و برنامه ها را اجرا کند.

  تفاوت ریل واگن بامحور دنده شانه در دستگاه های CNC

۳_تجهیزات پردازش: در اکثر سیستم های CNC، این قسمت شامل یک اسپیندل و یک ایستگاه کاری است؛ همچنین موتور ها و محورهایی که اسپیندل و ایستگاه کاری را به حرکت در می آورند نیز، در تجهیزات پردازش قرار دارند.

بیان نحوه کار کنترلر دستگاه cnc به صورت مختصر

ماشین های CNC از یک رایانه تشکیل شده اند که توسط یک اپراتور، به آن ها برنامه وارد میشود. جالب است بدانید که همه فرآیندهای برش که مد نظر است و باید اجرا شود، به همراه مقیاس و اندازه به تجهیزات وارد می شوند.

مراحل انجام کار کنترلردستگاه cnc

مرحله1_CAD: در این مرحله پرونده هایCAD که شامل مشخصات مربوط به ابعاد و ساختار است، بارگذاری می گردند. این مشخصات به کنترلر برای انجام وظایف بعدی کمک شایانی می کند.

مرحله2_تبدیل CAD به کدCNC: در این مرحله مشخصاتی که به صورت کد CAD هستند، برای اینکه ترجمه شوند باید به کدCNC تغییر پیدا کنند.برای این تبدیل، به یک نرم افزار واسطه احتیاج داریم که در اینجا از CAM استفاده میکنیم. این نرم افزار فایل ها را از کدCAD به کد CNCتبدیل کرده و موجب می‌شود که کنترلر بتواند اطلاعات موجود در فایل ها را بخواند.

مرحله۳_آماده سازی دستگاه: پس از اینکه فایل ها توسط نرم افزار خوانا شدند، زمان آماده سازی دستگاه است.

مرحله۴_اجرای فرآیندهای مختلف: با آماده شدن تمام کدها، اپراتور توانایی این را دارد که برنامه ها را به کنترلر وارد کنند، تا خروجی مورد نظر خودش را به دست آورد. در ادامه برنامه ها، دستگاه را در همه مراحل هدایت می کند.

انواع کنترلر دستگاه cnc به لحاظ ساختار

۱-کنترلر سی ان سیPC based: این نوع از کنترلر، پرطرفدارترین نوع آن است و پردازش اطلاعات در این نوع کنترلر در قسمت  PCانجام می شود، پس خصوصیات و سرعت دستگاه بستگی به سرعت PC دارد.

  تفاوت کپی تراش چوب با سی ان سی چوب

۲-کنترلر سی ان سیsemi pc based: در این نوع، قسمتی از کارکرد آن وابسته به رایانه شخصی یا PCS است. در این نوع کنترلرها در کنار PC، یک برد مخصوص وجود دارد که بخش اصلی پردازش از طریق همین برد صورت می گیرد. نکته قابل ذکر این است که این نوع کنترلر، از طریق کابلی به کامپیوتر وصل است و اگر این اتصال قطع گردد کار دستگاه مختل می‌شود؛ زیرا قسمتی از عملیات پردازش به وسیله همین کامپیوتر انجام میشود.

۳-کنترلر سی ان سیStand Alone: این نوع کنترل، قدرتمند ترین نوع کنترل CNC است و علت قدرت آن نیز، مستقل بودن عملکرد آن از کامپیوتر می باشد. علاوه بر قدرت، این نوع کنترلر دارای سرعت چشمگیری است‌.

برای اطلاع از قیمت دستگاه سی ان سی و خرید دستگاه برش CNC با مجموعه bornaabzars.com در تماس باشید.

انواع مارک های کنترلر CNC

مارک های مختلفی از کنترل CNC در بازار ایران وجود دارد و همگی آنها از کیفیت بالای و مطلوبی برخوردار هستند که در ادامه به معروف ترین انواع کنترلر  CNCاشاره می کنیم:

  • کنترلر آلن برادلی: ساخت آمریکا
  • GSK: ساخت چین
  • سین سیناتی: ساخت انگلستان
  • فاگور: ساخت اسپانیا
  • هاست: ساخت تایوان
  • میکرون: ساخت سوئیس
  • کنترلرهای زمین، فیلیپ، گراندیگ، هرمله، هکرت، هایدن، هاین: ساخت آلمان
  • مازاترول، میتسوبیشی، یسنک: ساخت ژاپن
  • و…
انواع برند های کنترلر دستگاه سی ان سی

در کشور ما برندهای فانوک و زیمنس که به ترتیب ساخت کشورهای ژاپن وآلمان هستند به دلیل کاربری ساده و خدمات پس از فروشی که به خریداران ارائه می دهند، نسبت به مارک های دیگر پرطرفدار تر هستند.

کنترلر CNC ایرانی

همانطور که در قسمت‌های قبل اشاره کردیم، کنترلر CNC به عنوان هسته یک سیستم در نظر گرفته شده و نقش بسیار تعیین کننده ای در آن دارد. همچنین به فعالیت دستگاه های میلینگ و تاینینگ کمک شایان و قابل توجه ای می کند. به همین دلیل باید هنگام خرید آن دقت و حساسیت زیادی به خرج دهیم.

  سی ان سی تخت و روتاری چیست ؟

شرکت های ایرانی نیز در ساخت کنترل های CNC بسیار موفق عمل کرده اند؛ به عنوان مثال، کنترلر CNC رادونیکس مدل LAN pc-pro ، ساخت مهندسان زبده کشورمان است که سه محور فعال دارد. ضمنا امکان کنترلر تا دو محور هم زمان را دارد. کنترلر رادونیکس در اکثر فعالیت‌های صنعتی به مربوط به دستگاه های CNC است، کاربرد دارد و برخی از انواع آن عبارتند از: کنترلر CNC فرز، کنترلر CNC هوابرش و…

برای خرید دستگاه های CNC شیشه و CNC واترجت با بهترین قیمت با ما تماس بگیرید .

قیمت کنترلر دستگاه cnc

قیمت کنترلر CNC مانند خود دستگاه بسیار متغیر بوده چرا که برندها با کیفیت هایی مختلف، در بازار وجود دارد و همین مسئله سبب متفاوت بودن قیمت های این دستگاه شده است. اما به طور کلی قیمت کنترلر CNC از ۱۵ میلیون تومان شروع می شود و ممکن است به بیشتر از ۳۰۰ میلیون هم برسد.

در این مقاله مطالبی را در رابطه با کنترلر دستگاه CNC و کاربردهای آن برای شما عنوان کردیم. امیدوارم که مفید واقع شده باشد. از توجه شما بسیار سپاسگزاریم.

سوالات متداول

استفاده از کنترلر در دستگاه های برش cnc چه کاربردی دارد؟

ماشین آلات سی ان سی با استفاده از قست کنترلر قادر به خواند تمامی نقشه و دستورالمعل هایی هستند که اپراتور می دهد. پس وجود کنترلر در این دستگاه ضروری است چرا که وظیفه تفسیر کردن را برعهده دارد.

آیا قیمت کنترلر ثابت است ؟

خیر. همانطور که در این مقاله گفته شده کنترلر های دارای انواع مختلفی هستند . برند آنها و سایر مشخصه ها تاثیر گذار در قیمت این قطعه می باشد. برای استعلام قیمت دقیق با برنا ابزار تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)

2 comments

  1. علی عبدالله زاده اردبیل

    سلام وقت بخیر دستگاه من برنا ابزار از نمایندگی تهران مهندس راسخی خریداری کردم که الان چندماه هست که نرم افزار بالا نمیاد از کدوم نرم افزار استفاده کنم یا شرکت اگه داره برام بفرستین نصب کنم ممنون۰۹۱۴۹۵۵۰۲۸۰

    1. درود برشما
      جناب عبدالله زاده اگر برای شما ممکن هست با شماره های خدمات پس از فروش که در سایت درج شده تماس بگیرید تا مشکل شما برطرف شود. با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.