اولین و بزرگترین تولید کننده ماشین آلات برش CNC در ایران

اولین و بزرگترین تولید کننده ماشین آلات برش CNC در ایران

مشکلات رایج در دستگاه های برش پلاسما CNC

مشکلات رایج در دستگاه های برش پلاسما CNC

1. عدم وجود قوس پیلوت با فرکانس بالا (مشکلات رایج در دستگاه های برش پلاسما CNC)

مدار قوس پیلوت فرکانس بالا را بازرسی کنید. ابتدا منبع 110VAC را بررسی کنید و ببینید که آیا جرقه های تخلیه بین G1 و G2 وجود دارد یا خیر. اگر نه، معمولاً به دلیل مشکل در منبع تغذیه 110 VAC یا جذب رطوبت توسط برد باکلیت نگهدارنده G1 و G2 است که از تخلیه و تولید ولتاژ بالا جلوگیری می کند.

تخته باکلیت را با دمنده برقی خشک کنید و منبع تغذیه 110VAC را بازیابی کنید. اگر قوس پیلوت هنوز وجود ندارد، سیم قوس پیلوت فرکانس بالا را بررسی کنید.

به دلیل اثر پوستی فرکانس بالا، سیم ممکن است تماس خوبی با حلقه رسانای داخل نازل نداشته باشد یا ممکن است به دلیل حلقه آب بندی با آب خنک کننده اتصال کوتاه پیدا کند.

جدا کردن مشعل برش، سفت کردن سیم فرکانس بالا یا تعویض حلقه آب بندی معمولاً این مشکل را حل می کند.

خرید ماشین آلات سی ان سی پلاسما از برنا ابزار بصورت نقد و اقساط بدون بهره

2. عدم وجود قوس برش

هنگامی که یک جرقه با فرکانس بالا مشاهده شد، ابتدا بررسی کنید که آیا ولتاژ مدار باز 400VDC وجود دارد یا خیر. در غیر این صورت، بررسی کنید که آیا منبع تغذیه سه فاز فازی ندارد. سپس، برد مدار پرقدرت SCR و ماشه را در داخل جعبه برق بررسی کنید.

اگر منبع تغذیه نرمال است، جعبه کنترل PLC را باز کنید و سیگنال های ورودی و خروجی PLC را بررسی کنید. ورودی ها شامل سیگنال های جریان آب خنک کننده و قطع کننده و سیگنال های فشار نیتروژن و اکسیژن است.

اگر سیگنال های جریان آب خنک کننده یا برش وجود ندارد، پمپ آب خنک کننده و پمپ آب برش را تعویض کنید.

اگر سیگنال فشار نیتروژن یا اکسیژن وجود ندارد، منابع نیتروژن و اکسیژن را بررسی کرده و نشتی در لوله کشی را بررسی کنید.

اگر تمام شرایط راه اندازی برآورده شد، مشعل برش را بررسی کنید. اگر حلقه آب بندی داخل میله الکترود یا روی نازل آسیب ببیند، آب به داخل حفره بین الکترود و نازل نفوذ می کند و باعث اتصال کوتاه بین منبع برق DC و نازل می شود و از مدار برگشت با قطعه کار جلوگیری می کند. تعویض حلقه آب بندی و مونتاژ مجدد مشعل برش باید مشکل را حل کند.

3. کیفیت پایین برش

مشخصه این امر ناتوانی در سوراخ کردن قطعه کار، سرباره بیش از حد یا سطح ناهموار است. معمولاً به دلیل فشرده سازی ناکافی قوس اصلی ایجاد می شود که منجر به ستون قوس ضخیم تر و قدرت نفوذ ناکافی می شود.

دلایل اصلی فشار ناکافی گاز برش یا نشت در خط لوله گاز برش است.

  مزایا و آینده ماشین های cnc

شیر برقی ترکیبی کنترل کننده گاز برش، کلید ترکیبی و لوله گاز را بررسی کنید. اگر از نازل های تقلیدی استفاده می کنید، پارامترهای نادرست می تواند باعث اختلال در جریان هوا بین الکترود و نازل شود و منجر به این مشکل شود.

برنا ابزار اولین و بزرگترین تولید کننده ماشین آلات برش سی ان سی در ایران

4. مولد جرقه نمی تواند به طور خودکار قوس را خاموش کند

در حین کار دستگاه برش پلاسما ابتدا قوس پلاسما مشتعل می شود. نوسان ساز فرکانس بالا گاز بین الکترود و دیواره داخلی نازل را تحریک می کند و باعث تخلیه فرکانس بالا می شود که تا حدی گاز را یونیزه می کند و یک قوس کوچک تشکیل می دهد.

این قوس کوچک که توسط هوای فشرده به حرکت در می‌آید، از نازل خارج می‌شود تا قوس پلاسما را مشتعل کند، که وظیفه اصلی مولد جرقه است.

در شرایط عادی زمان کارکرد مولد جرقه تنها 0.5 تا 1 ثانیه است. ناتوانی در خاموش کردن خودکار قوس عموماً به دلیل ناهماهنگی اجزای روی برد مدار کنترل است یا شکاف الکترود تخلیه در ژنراتور جرقه نامناسب است.

به طور مرتب الکترود تخلیه مولد جرقه را بررسی کنید، سطح آن را صاف نگه دارید، شکاف الکترود تخلیه ژنراتور جرقه را به موقع تنظیم کنید (0.8 تا 1.2 میلی متر) و در صورت لزوم برد کنترل را تعویض کنید.

5. تماس ضعیف بین سیم زمین و قطعه کار

زمین کردن یک آماده سازی ضروری قبل از برش است. استفاده نکردن از ابزار اختصاصی زمین، وجود عایق ها بر روی سطح قطعه کار، و پیری شدید سیم زمین در اثر استفاده طولانی مدت، همگی می توانند منجر به تماس ضعیف بین سیم زمین و قطعه کار شوند.

شما باید از ابزارهای زمینی تخصصی استفاده کنید، مواد عایق را که ممکن است بر تماس بین سیم زمین و سطح قطعه کار تأثیر بگذارد، بررسی کنید، و از استفاده از سیم‌های زمین قدیمی خودداری کنید.

 تجزیه و تحلیل شکست قوس در دستگاه های هوابرش – پلاسما

1. فشار کم هوا

هنگامی که کاتر پلاسما کار می کند، اگر فشار هوای کار به میزان قابل توجهی کمتر از آنچه در دفترچه راهنما مشخص شده باشد، به این معنی است که سرعت خروج قوس پلاسما ضعیف شده و جریان هوای ورودی کمتر از مقدار تعیین شده است.

در این زمان، قوس پلاسمایی پرانرژی و با سرعت بالا نمی تواند تشکیل شود و در نتیجه کیفیت برش ضعیف، برش ناقص و تجمع سرباره در برش ایجاد می شود. دلایل احتمالی فشار هوا ناکافی عبارتند از: ورودی هوای ناکافی از کمپرسور، تنظیم فشار بسیار پایین دریچه تنظیم هوای دستگاه برش، آلودگی روغن در داخل شیر برقی و مسدود شدن مسیرهای هوا.

  NC و CNC چیست ؟ و چه تفاوتی با هم دارند؟

راه حل این است که نمایشگر فشار خروجی کمپرسور هوا را قبل از استفاده مشاهده کنید. اگر شرایط را برآورده نمی کند، فشار را تنظیم کنید یا کمپرسور هوا را تعمیر کنید. اگر فشار هوای ورودی به مقدار مورد نیاز رسیده است، بررسی کنید که آیا تنظیم شیر کاهش فشار فیلتر هوا درست است یا خیر. نمایشگر فشار سنج باید الزامات برش را برآورده کند.

در غیر این صورت، تعمیر و نگهداری منظم شیر کاهش فشار فیلتر هوا باید انجام شود تا هوای ورودی خشک و بدون روغن باشد.اگر کیفیت هوای ورودی ضعیف باشد، باعث آلودگی روغن در داخل شیر کاهنده فشار می شود و باز شدن هسته سوپاپ را دشوار می کند و درگاه سوپاپ نمی تواند به طور کامل باز شود.علاوه بر این، اگر فشار نازل مشعل برش خیلی کم باشد، شیر کاهش فشار باید تعویض شود. کاهش سطح مقطع مجرای هوا نیز باعث کاهش فشار هوا می شود، بنابراین لوله هوا باید طبق دستورالعمل دفترچه راهنما تعویض شود.

2. فشار بیش از حد

اگر فشار هوای ورودی به طور قابل توجهی از 0.45 مگاپاسکال تجاوز کند، پس از تشکیل قوس یونی، جریان هوای بیش از حد، ستون قوس متمرکز را پراکنده می کند و باعث پراکندگی انرژی ستون قوس و تضعیف قدرت برش قوس پلاسما می شود. دلایل فشار بیش از حد شامل تنظیم نامناسب ورودی هوا، تنظیم بیش از حد زیاد تنظیم کننده فشار فیلتر هوا یا خرابی تنظیم کننده فشار فیلتر هوا است.

راه حل این است که بررسی کنید که آیا فشار کمپرسور هوا به درستی تنظیم شده است یا خیر، و آیا فشار کمپرسور هوا و تنظیم کننده فشار فیلتر هوا در تعادل نیست یا خیر. پس از راه اندازی دستگاه، اگر هنگام چرخاندن کلید تنظیم کننده فشار فیلتر هوا تغییری در گیج فشار ایجاد نشود، نشان دهنده این است که رگولاتور فشار فیلتر هوا از کار افتاده است و نیاز به تعویض دارد.

3. فرسودگی نازل مشعل و الکترود

نصب نادرست نازل، مانند سفت نکردن رزوه، تنظیم نادرست چرخ دنده‌های تجهیزات، وارد نکردن جریان آب خنک‌کننده در هنگام استفاده از مشعل با آب خنک‌کننده و قوس‌های مکرر، همگی می‌توانند باعث آسیب زودرس نازل شوند.

راه حل این است که چرخ دنده های تجهیزات را مطابق با الزامات فنی قطعه کار برش به درستی تنظیم کنید، بررسی کنید که آیا نازل مشعل به طور محکم نصب شده است یا خیر، و از قبل شروع به گردش آب خنک کننده برای نازل هایی که نیاز به آب خنک کننده دارند. در طول برش، فاصله بین مشعل و قطعه کار را بر اساس ضخامت قطعه کار تنظیم کنید.

سی ان سی چوب در انواع مدل های مختلف برای کاربرد های متنوع بابهترین کیفیت در برنا ابزار طراحی و تولید می شود.

4. ولتاژ AC ورودی کم

تاسیسات الکتریکی بزرگ در محل کار برش پلاسما و همچنین نقص در اجزای مدار اصلی داخل کاتر می تواند باعث ولتاژ AC ورودی پایین شود. راه حل این است که بررسی کنید که آیا شبکه برق متصل به برش پلاسما ظرفیت باربری کافی دارد و آیا مشخصات سیم برق مطابق با الزامات است یا خیر. محل نصب کاتر پلاسما باید دور از تجهیزات الکتریکی بزرگ و مکان هایی باشد که اغلب تحت تاثیر تداخل الکتریکی قرار می گیرند. در حین استفاده، گرد و غبار داخل کاتر و کثیفی روی قطعات را به طور مرتب تمیز کنید و پیری سیم را بررسی کنید.

  عوامل موثر بر قیمت دستگاه CNC
5. تماس ضعیف بین سیم زمین و قطعه کار

زمین کردن یک آماده سازی ضروری قبل از برش است. عدم استفاده از ابزار اختصاصی اتصال به زمین، عایق کاری روی سطح قطعه کار و پیری شدید سیم زمین به دلیل استفاده طولانی مدت، همگی می توانند باعث تماس ضعیف سیم زمین و قطعه کار شوند.

راه حل این است که از ابزارهای اختصاصی زمین و بررسی مواد عایق که ممکن است بر تماس بین سیم زمین و سطح قطعه کار تأثیر بگذارند، استفاده کنید. از استفاده از سیم های زمین قدیمی خودداری کنید.

6. ژنراتور جرقه نمی تواند به طور خودکار قوس را خاموش کند

هنگامی که برش پلاسما کار می کند، ابتدا باید قوس پلاسما را مشتعل کند. این کار توسط یک نوسان ساز با فرکانس بالا انجام می شود که گاز بین الکترود و دیواره داخلی نازل را تحریک می کند و باعث تخلیه با فرکانس بالا می شود که گاز را به صورت موضعی یونیزه می کند و یک قوس کوچک ایجاد می کند. این قوس کوچک که تحت تأثیر هوای فشرده قرار می گیرد، به بیرون از نازل پاشیده می شود تا قوس پلاسما را مشتعل کند که وظیفه اصلی مولد جرقه است. به طور معمول، زمان عملکرد مولد جرقه تنها 0.5-1 ثانیه است. عدم امکان خاموش کردن خودکار قوس عموماً به دلیل ناهماهنگی اجزای برد مدار کنترل است و شکاف الکترود تخلیه ژنراتور جرقه مناسب نیست.

راه حل: به طور مرتب الکترود تخلیه ژنراتور جرقه را بررسی کنید، سطح آن را صاف نگه دارید، شکاف بین الکترودهای تخلیه ژنراتور جرقه (0.8-1.2 میلی متر) را به موقع تنظیم کنید و در صورت لزوم برد کنترل را تعویض کنید.

نتیجه گیری

علاوه بر دلایل فوق، سرعت پایین برش، عمودی بودن مشعل برش به قطعه کار در حین برش و آشنایی اپراتور با برش پلاسما و سطح عملیاتی، همگی بر پایداری قوس پلاسما تأثیر می‌گذارند. کاربران باید به این جنبه ها توجه کنند.

به این مقاله رای دهید
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.