اولین و بزرگترین تولید کننده ماشین آلات برش CNC در ایران

اولین و بزرگترین تولید کننده ماشین آلات برش CNC در ایران

تفاوت میان NC و CNC

NC و CNC چیست ؟ و چه تفاوتی با هم دارند؟

(تفاوت میان NC و CNC)در دنیای امروز، هر صنعت تولیدی نیاز به یک محصول باکیفیت در مدت زمان کوتاه دارد. این پیچیدگی با دقت بالا در مدت زمان کوتاهی با استفاده از ماشین های کنترل عددی (NC) و CNC (کنترل عددی کامپیوتری) قابل دستیابی است. اکثر مردم از تفاوت اساسی بین این ماشین ها بی اطلاع هستند.

NC کنترل سنتی است که اجازه ذخیره داده ها را در حین ماشینکاری می دهد. از سوی دیگر، CNC با ارائه تطبیق پذیری و قابلیت بیشتر یک گام فراتر می رود. CNC ها توانایی انجام عملیات منطقی را دارند. در این مقاله با تفاوت بین کنترل عددی (NC) و کنترل عددی کامپیوتری (CNC) آشنا خواهید شد. اما قبل از بحث در مورد تفاوت میان NC و CNC، باید در مورد کنترل عددی و کنترل شبکه کامپیوتری با مزایا و معایب آنها بدانید.

برای خرید ماشین آلات برش سی ان سی بصورت نقد و اقساط با گارانتی 1 ساله با برنا ابزار تماس بگیرید

کنترل عددی (NC) چیست؟ (تفاوت میان NC و CNC)

سیستم های NC از توابع منطقی ثابت برای کنترل ابزار سیستم یا پردازش سیستم استفاده می کنند. این کنترل حرکات ماشین و عملکردهای متعدد را با استفاده از دستورالعمل هایی که به عنوان یک دنباله عددی نشان داده شده اند، فراهم می کند. این NC ها توسط سیستم های کنترل الکترونیکی تغذیه می شوند. با این حال، ممکن است به دلیل سیم کشی دقیق منطق کنترل، عملکردها را در NC تغییر ندهید، و به عنوان سیم کشی سخت تعریف می شود.

رسانه خارجی دستورالعمل ها را به دستگاه های NC، مانند نوار مغناطیسی یا کاغذی، وارد می کند. داده هایی را که در حافظه «ذخیره بافر» سیستم کنترل ذخیره شده اند، با خواندن آن از روی نوار و پردازش مرحله به مرحله پردازش می کند. هنگامی که سیستم بر روی یک بلوک دستورالعمل اجرا می شود، بلوک بعدی از نوار خوانده می شود و در حافظه سیستم کنترل ماشین ذخیره می شود.

مزایا و معایب کنترل عددی (تفاوت میان NC و CNC)

کنترل عددی مزایا و معایب مختلفی دارد. برخی از مزایا و معایب اصلی کنترل عددی به شرح زیر است:

  ماشینکاری CNC چیست و چگونه انجام می شود؟

مزایای

سیستم NC به افزایش زمان کار مولد دستگاه کمک می کند. همچنین با حذف حرکات غیرمولد سیستم مانند تغییر ابزار، زمان جابجایی قطعه کار و غیره، به به حداقل رساندن زمان غیرمولد کمک می کند.

این سیستم های NC برای تولید قطعات پیچیده ای که احتمال خطای انسانی وجود دارد استفاده می شود. به تولید قطعات با دقت بیشتر، ضایعات کمتر و نیاز به بازرسی کمتر کمک می کند.

سیستم های NC به اتوماسیون تمام کارهای دستی مانند برش، سوراخ کاری و غیره کمک می کنند. در نتیجه زمان مورد نیاز برای تکمیل کار کاهش می یابد.

سیستم های NC ممکن است به راحتی توسط نیروی کار ماهر کمتر کار کنند. از آنجایی که تمام فرآیندها در سیستم های NC خودکار هستند، تنها نیروی کار مورد نیاز نظارت بر کار است.

پذیرش این فناوری هزینه های نیروی کار را کاهش می دهد زیرا به مداخله انسانی کمتری نسبت به ماشین های سنتی نیاز دارد. در نتیجه، مدیریت ممکن است هزینه های نیروی کار خود را کاهش دهد.

معایب (تفاوت میان NC و CNC)

به دلیل تکنولوژی پیچیده و پیچیده ای که دارد نیاز به سرمایه گذاری بزرگتری دارد. از آنجایی که نیاز به سرمایه گذاری بیشتر است، مدیریت باید برای پوشش هزینه های خود از طریق افزایش تولید، از دستگاه با شدت بیشتری استفاده کند. بنابراین، آن مدیریت ممکن است بازده سرمایه گذاری را به حداکثر برساند.

این به کارکنان بسیار ماهر نیاز دارد زیرا فناوری های پیچیده ای را در خود جای داده است که یک کارمند معمولی نمی تواند از آن استفاده کند. دشواری جذب، استخدام و آموزش این افراد پرهزینه تر و وقت گیرتر است.

ماشین های NC از تکنولوژی پیچیده و پیچیده استفاده می کنند. به دلیل استفاده گسترده از آنها ساییدگی و پارگی قابل توجهی وجود دارد زیرا اغلب برای بازگشت سرمایه استفاده می شوند. بنابراین، این دستگاه نسبت به یک دستگاه معمولی نیاز به تعمیر و نگهداری بیشتری دارد.

  تعمیر و نگهداری دستگاه CNC

برای انجام تنظیمات دستگاه و عیب یابی دستگاه NC به درک درستی از برنامه نویسی NC نیاز است. بنابراین آموزش برنامه نویسی برای پرسنل مورد نیاز است که هزینه بیشتری در بر خواهد داشت.

برنا ابزار اولین و بزرگترین تولید کننده انواع ماشین آلات سی ان سی پلاسما ، در ایران

کنترل عددی کنترل (CNC) چیست؟ (تفاوت میان NC و CNC)

CNC مخفف عبارت “Computer Numerical Control” است. با ترکیب کامپیوتر و کنترل عددی ایجاد می شود. از ریزپردازنده های داخلی (رایانه) استفاده می کند که از رجیسترهای حافظه تشکیل شده اند. رجیسترهای حافظه روتین های زیادی را در خود جای می دهند که ممکن است توابع منطقی را با موفقیت تغییر دهند. در نتیجه، اپراتور ماشین ممکن است نرم افزار کنترل را تغییر دهد. برای دستگاه های CNC بسیار مفید است. ماشین های CNC عملکردها و برنامه های منطقی را در تراشه های سیستم کامپیوتری خاص ذخیره می کنند. به همین دلیل از آنها به عنوان Softwired یاد می شود.

مزایا و معایب کنترل عددی کامپیوتری (تفاوت میان NC و CNC)

کنترل عددی کامپیوتر مزایا و معایب مختلفی دارد. برخی از مزایا و معایب اصلی کنترل عددی کامپیوتری به شرح زیر است:

مزایای

  • ممکن است 24 ساعت شبانه روز کار کند. دارای انعطاف پذیری بیشتر و کیفیت ثابت است.
  • ممکن است طرح های پیچیده ای را با دقت عالی در کمترین زمان تولید کند. آنها نرخ ضایعات، زمان غیرمولد، مصرف برق و زمان بارگذاری را کاهش دادند.
  • قطعات را با همان دقت تولید می کند. یک دستگاه CNC قطعات یکسان را بدون هیچ گونه تغییری تولید می کند. آنها تولید و همچنین ایمنی عملیاتی را بهبود بخشیدند.
  • ممکن است کارها را با دقت و دقت بیشتری نسبت به هر ماشین دستی دیگری تولید کند.
  • یک دستگاه CNC به اپراتور بسیار ماهر نیاز ندارد. یک اپراتور نیمه ماهر نیز ممکن است با دقت و دقت بیشتری کار کند.

معایب

  • به سیستم های کامپیوتری و دانش برنامه نویسی نیاز داشت.
  • در مقایسه با دستگاه های دستی، دستگاه CNC نسبتاً گران است.
  • در مورد CNC، هزینه نگهداری نسبتاً گران است.
  • دستگاه های CNC باید در مکان های دارای تهویه مطبوع نصب شوند.
  • قطعات دستگاه CNC گران است.
  • آنها راه اندازی گران قیمت و عملیات تخصصی دارند.
  طراحی و ساخت دستگاه CNC هوشمند

تفاوت های اصلی میان NC و CNC

  • تفاوت های کلیدی مختلفی بین NC و CNC وجود دارد. برخی از تفاوت های اصلی بین NC و CNC به شرح زیر است:
  • ماشین های NC از کارت های پانچ برای انتقال دستورالعمل ها به دستگاه استفاده می کنند. در مقابل، CNC دستگاه را از طریق رایانه کنترل می کند.
  • ماشین های NC برای توسعه محصولات به زمان اضافی و اپراتورهای متخصص نیاز دارند. از سوی دیگر، CNC ها به کار دستی کمتری نیاز دارند و سریعتر و خودکارتر هستند.
  • تنظیمات عملیاتی ماشین های NC را نمی توان تغییر داد. از طرف دیگر می توانید پارامترهای عملیاتی را در ماشین های CNC تغییر دهید.
  • ماشین های CNC نسبت به ماشین های NC گران تر هستند و نیاز به تعمیر و نگهداری بیشتری دارند.
  • NC دقت و انعطاف پذیری پایینی نسبت به CNC دارد. در مقابل CNC دقت و انعطاف بالایی نسبت به NC دارد.
  • NC برای اجرای کار به زمان اضافی نیاز دارد. در مقابل، CNC به زمان کمتری در اجرای کار نیاز دارد.
  • برنامه های NC فقط با تغییر داده های کارت های پانچ شده قابل تغییر هستند. از سوی دیگر، برنامه‌های CNC ممکن است مستقیماً از سیستم اصلاح شوند.
  • هیچ حافظه ای در NC برای ذخیره دستورالعمل ها وجود ندارد. در مقابل، CNC برای ذخیره دستورالعمل ها به حافظه نیاز دارد.
  • ماشین های NC ممکن است به طور مداوم کار نکنند. در مقابل، ماشین های CNC ممکن است به طور مداوم برای 24 ساعت شبانه روز کار کنند.
  • تغییر در پارامترهای عملکرد در ماشین های NC امکان پذیر نیست. در مقابل، تغییر در پارامترهای عملکرد ممکن است در ماشین‌های CNC تغییر کند.

برای خرید دستگاه سی ان سی چوب، بصورت نقد و اقساط بدون بهره با ما همراه باشید.

به این مقاله رای دهید
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.